رهبراکثریت مجلس نمایندگان آمریکا ؛ زنی با بیش از چهاردهه تجربه سیاسی
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

با پیروزی دموکراتها " نانسی پلوسی" رهبر فراکسیون اکثریت و سخنگوی احتمالی در مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.

نانسی پلوسی، مادر پنج فرزند و مادربزرگ 5 نوه ، فردی ثروتمند، جذاب و سخت کوش است. وی در 26 مارچ سال 1940 درشهر بندری" بالتیمور" ایالت " مریلند" آمریکا با نام " نانسی دالساندرو" متولد شد . وی آخرین فرزند و تنها فرزند دختر " توماس تامی دالساندرو" از اعضای کنگره آمریکا ( 1936 تا 47) از ایالت مریلند و شهردار بالتیمور( از 1967 تا 71)  بود. برادرش نیز از 1967 تا 1971 میلادی شهردار بالتیمور بود.

 

وقتی که پلوسی تنها 12 سال داشت، به وی اجازه داده شد تا در اولین کنوانسیون ملی دموکرات شرکت کند که در آنجا هیئت های حاضر کاندیدای ریاست جمهوری این حزب را انتخاب کردند.

 

وی در انستیتوت مدرسه عالی " نوتر دیم" که مدرسه ای برای خانمهای جوان بود، حاضر شد. وقتی که زمان انتخاب دانشکده فرا رسید؛ والدین پلوسی به وی اجازه دادند تا به واشنگتن دی سی سفر کند که کمتراز پنجاه مایل از بالتیمورفاصله داشت ؛ وی وارد دانشکده " ترینیتی" شد که یک دانشکده کاتولیک روم برای زنان بود؛ در واقع آنجا دنیای جدیدی برای وی بود.

 

پلوسی در سال 1962 در ترینیتی واقع در واشنگتن دی سی فارغ التحصیل شد و به عنوان کارآموز کنگره برای سناتور مریلند فعالیت کرد.سپس وی با" پل پلوسی" ازدواج کرد.همسرش اخیرا دردانشگاه جرج تاون فارغ التحصیل شد. این زوج در نیویورک سیتی مستقر شدند و درآنجا همسر پلوسی به عنوان کارمند بانک مشغول بود. تا سال 1969 وی مادر پنج فرزند بود و در همان سال به سان فرانسیسکو وطن همسرش سفر کرد.

 

او به مدت چندین سال خانه دار بود، اما همیشه برای حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی داوطلب بود. در سال 1979 وی برای مبارزات انتخاباتی "جفری براون" فرماندار کالیفرنیا تلاش کرد. به خاطر ارتباطات سیاسی وی در مریلند، از وی خواسته شد تا مبارزه ای را برای براون سازماندهی کند.

 

تجربه پلوسی به محبوبیت پلوسی افزود و در سال 1977 بود که وی رئیس بخش شمالی حزب دموکرات کالیفرنیا شد و چهار سال بعد به عنوان رئیس کل این ایالت انتخاب شد. وی پس از آن در پست حزب ملی به عنوان رئیس مالی برای انتخابات کنگره در سال 1986 خدمت کرد.

 

توانایی های رهبری پلوسی در اواسط دهه 1990 نمایان شد و آن زمانی بود که جمهوریخواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار در تاریخ 40 ساله به دست آوردند. بسیاری از این نمایندگان جمهوریخواه دارای دیدگاههای محافظه کارانه شدیدی بودند. در مقابل پلوسی تلاش کرد تا نمای آشکارتری را در مخالفت با آنها نشان دهد.

 

وی دراکتبرسال 2001 به عنوان قانونگذار اقلیت درمجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد که وظیفه وی اطمینان ازحضور نمایندگان و اجرای سیاستهای این حزب بود. یک سال بعد، وقتی که " ریچارد گپ هارت" رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا استعفا کرد پلوسی فرصت خوبی به دست آورد.گپ هارت به عنوان رهبررسمی دموکراتها درمجلس نمایندگان آمریکا خدمت می کرد . پلوسی برای این سمت کاندیدا شد و دموکراتها با 177 رای در برابر 29 رای برای رقیب وی، او را انتخاب کردند.

 

پلوسی به عنوان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا 206 دموکرات را در مخالفت با سیاستهای کاخ سفید و کنگره جمهوریخواه رهبری کرد. وی منتقد سیاستهای بوش بوده و همچنین نگرانیهایی را در زمینه جنگ عراق اعلام کرده است.

 

وی که در نوامبر سال 2002 اولین زنی بود که رهبری اقلیت سنا را بر عهده گرفت، پس از پیروزی دموکراتها در انتخابات میان دوره ای آمریکا در 7 نوامبر سال 2006 احتمالا اولین سخنگوی خانم در مجلس نمایندگان آمریکا خواهد شد.

 

 


November 12th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی